Ping An | CONTACT

HEB JE VRAGEN,
WIL JE EEN PROGRAMMA BOEKEN,
OF ME GEWOON EEN LEUKE MAIL STUREN?

DAT VIND IK LEUK,
WANT IK HELP JE GRAAG!

Alles komt binnen

Alles komt binnen
23 maart 2020 Inge

We leven in hectische tijden. Van alle kanten worden we gebombardeerd met nieuws, updates en sensatie-berichten. En nu we ook nog eens thuis zitten met z’n allen, lijkt er helemaal geen ontkomen aan.

 

Er zijn een aantal dingen die mij opvallen met betrekking tot mijn klanten, waarvan ik er dagelijks wel een aantal spreek:

  • Chronische pijnklachten worden duidelijk erger, wanneer onrust en spanning het overnemen;
  • Veel van mijn mensen zijn hoog sensitief en die rennen nu tegen de muren;
  • Informatie opslurpen, en nog meer informatie zoeken, om een gevoel van controle te krijgen, verergert alleen maar het gevoel van juist niet in controle zijn.

En daar moet ik wat mee, dat begrijp je natuurlijk.

Want we zijn niet al weken met elkaar aan het werk geweest, om nu door een stom virus alle vooruitgang ineens in de plomp te kieperen.

En aangezien jij dit nu ook leest, is dit ook aan jou gericht.

Ik klink misschien een beetje als een strenge schooljuf, maar ik ben nu ook gedwongen aan het home scholen, dus dat mag 😉

Hoog sensitief

Laten we beginnen bij het begin:

Veel mensen met chronische pijnklachten ( met name mensen met fibromyalgie) zijn zeer gevoelig voor wat er om hen heen gebeurt. Noem het hoog sensitief.

Je kunt je voorstellen dat ieder mens een soort afweer laagje om zich heen heeft. Zo iets als een ozonlaag om de aarde. Het beschermt je voor de “straling” van buiten en het houdt de zuurstof binnen.

Niet teveel energie van buiten bereikt jou en niet teveel energie van jou naar anderen. Helder.

Je begrijpt vast ook al waar ik heen wil. Die afweer laag van de chronische pijn / hoog sensitief mensen is nogal poreus. Daar zitten gaatjes in.

Daardoor komt er teveel van buiten binnen en gaat er teveel van binnen naar buiten.

Het onderscheid tussen waar de wereld eindigt en jij begint en andersom wordt troebel.

Daarom trek je je alles wat er (eigenlijk buiten jou) gebeurt, zo persoonlijk aan. En voel je je daarnaast zo verantwoordelijk om voor alles en iedereen te zorgen en vergeet je jezelf een beetje.

Het is dus juist nu het in de wereld onrustig is, heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je die lekjes zo goed mogelijk dicht. En dat kun je zelf.

Maar hoe doe je dat dan, die gaatjes dichten?

Informatie dieet

Als eerste wil ik je aanraden om jezelf op een informatie dieet te zetten. Kijk maximaal 2 keer per dag naar nieuws en dan alleen van betrouwbare nieuwsbronnen. Struin niet alle social media af, snooze desnoods je contacten daar, die berichten blijven plaatsen die jouw angst aanjagen.

Verdiep je in dingen waar je blij van wordt. Zoek leuke haakpatronen of lees een fijn boek. Ga lekker in de slag aan de tuin.

Kies ook met welke mensen je in contact wilt zijn nu. Bedenk welke mensen je energie geven en welke juist slurpen. Je weet bij welke je beter wat afstand kunt bewaren.

Onzichtbare jas

Trek dagelijks je onzichtbare jas ook aan. Klinkt gek, werkt wel. Wanneer je je aankleed doe je als laatste je onzichtbare jas aan. Je maakt de bewegingen die er bij horen, trekt de capuchon over je hoofd en je doet de rits goed dicht. Je mag hem zo lang maken als mogelijk is.

Terwijl je de jas aantrekt, bedenk je dat je hierdoor alle ruis van buiten, die niet voor jou is, buiten houdt. Je onzichtbare jas beschermt je en laat niets binnen. Je kunt nog steeds in contact staan, maar het raakt je niet meer zo.

Wolkje energie

Als jouw energie nogal makkelijk weg slipt door de gaatjes, dan kun je die weer naar binnen trekken door je energie voor te stellen als een wolkje. Als je energie goed bij je blijft, dan vult dit wolkje je hele lichaam, van je tenen, tot je vingers tot je kruin. Gaan je energie ongewenst aan de wandel, dan merk je dat het wolkje meer buiten je lichaam is, dan binnen.

Vaak is de lek via je hoofd, hangt de wolk buiten je hoofd en heeft de wolk uitlopers naar andere mensen, andere gesprekken, etc.

Om het wolkje weer binnen te krijgen, roep je ‘m terug. Wiebel met je tenen, voel je voeten, stamp desnoods een paar keer, en trek je energie weer in je eigen veld.

Veel doen

Je zult merken dat je dit niet met één keer proberen onder de knie hebt. Maar ga ermee aan de slag.

Betrap jezelf op het laten vertroebelen van de grenzen, en maak dan iedere keer bewust de keuze om je beschermlaag te verstevigen.

Dan zal het steeds makkelijker gaan.

_________________________________

 

Ik zal de komende weken veel aanwezig zijn op Facebook en Instagram, om hier nog steeds iedereen te ondersteunen met tips voor het leven met chronische pijn. Volg je me daar al?

Voor de mensen die serieus aan de slag willen met hun chronische pijnklachten, geef ik dinsdag 24 maart weer het webinar “In 5 stappen Grip Op Je Pijn”. Hier kun jij ook gratis aan deelnemen. Aanmelden kan HIER.

KLAAR MET JE CHRONISCHE PIJNKLACHTEN?

Schrijf je dan nu in voor Prikkelingen en ontvang wekelijks handige tips en inzichten,
over alles wat met chronische klachten te maken heeft, in je inbox. Als cadeautje ontvang je direct jouw inzichtdagboek. Wil jij de eerste stap zetten naar meer controle over hoe je je dagelijks voelt? Stop met aannames en begin bij de feiten.

Voornaam
E-mailadres
Ik heb het privacy reglement hier gelezen.

Comments (2)

  1. Natasja 2 weken geleden

    Wat mij erg helpt is om mezelf smorgens heel bewust te vragen:wat heb ik vandaag nodig? En mezelf dan ‘savonds te vragen: heb ik vandaag geleefd volgens mijn eigen verwachtingen of volgens de verwachtingen van anderen. En natuurlijk iedere dag schrijven over wat er zich in mijn hoofd af speelt.

    • Auteur
      Inge 2 weken geleden

      Wat mooi Natasja! Dat zijn heel goede vragen om bewust je energie bij jezelf te houden. Dank je wel voor het delen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.