Ping An | CONTACT

HEB JE VRAGEN,
WIL JE EEN PROGRAMMA BOEKEN,
OF ME GEWOON EEN LEUKE MAIL STUREN?

DAT VIND IK LEUK,
WANT IK HELP JE GRAAG!

3…2…1…ACTIE! Mijn meest effectieve zelfstarttruc bij innerlijke weerstand

3…2…1…ACTIE! Mijn meest effectieve zelfstarttruc bij innerlijke weerstand
6 juni 2018 Inge

Je herkent het vast wel; Je hebt met jezelf afgesproken dat je vandaag écht je oefeningen zal gaan doen. En om jezelf aan je eigen afspraak te houden heb je er zelfs een reminder voor in je telefoon gezet, mét alarm. Het alarm gaat af en je zet ‘m uit. En gaat niet je oefeningen doen! Je hebt op dat moment zo 10 verschillende redenen gevonden om het niet te doen. Makkelijk! Het komt nu niet uit, ik doe het straks wel, ik ben te moe, heb teveel pijn, zit op een telefoontje te wachten, verzin het maar. Als je jezelf moet opstarten voor iets waar je weerstand voor voelt, kan dat een behoorlijke uitdaging zijn. En vervolgens voel je je de rest van de dag vervelend, omdat je het niet gedaan hebt.

Toen ik nog aan atletiek deed, was het makkelijk om te starten, ook al had ik tijdens de training bij de 20ste keer uit de blokken komen helemaal geen zin meer. Maar er stond een trainer die voor me af telde. En tijdens wedstrijden, helemaal handig, iemand met een startpistool.

“On your marks….” In de blokken.

“Get set….” Kont omhoog.

“KNAL” zo snel mogelijk uit de startblokken.

Nu doe ik al een tijd niet meer aan atletiek, tot mijn grote spijt, maar ik gebruik de principes van het in actie komen op de baan wel in mijn dagelijks leven.

Word een zelfstarter

Ik werk veel met to-do lijstjes om alles wat er voor een dag gepland staat op een rijtje te hebben. En daar staan natuurlijk ook dingen tussen waarbij ik mezelf echt moet aansporen. En bij mij schieten natuurlijk ook direct alle excuses om het niet te hoeven doen op dat moment door mijn hoofd.( Ik ben ook maar een mens 😊)

En dit is het moment om de volgende zelfstarttruc toe te passen:

Stel je hebt oefeningen van de fysio gekregen die je drie keer per dag moet doen voor het beste resultaat. De eerste 3 dagen heb je het trouw gedaan, maar op dag vier begint de weerstand op te treden… Ik zit net een leuk programma te kijken, ik ben nu al te moe, morgen weer een dag, ik heb spierpijn van de vorige drie dagen, je voelt ‘m wel, toch? Zodra je opmerkt dat je in de excuus modus schiet, doorbreek je het met hardop terug te tellen van 5…4…3…2..1…ACTIE!

Als je hardop iets tegen jezelf zegt, kun je namelijk niet tegelijk iets anders denken. Je legt dus je excuus gedachten het zwijgen op en maant jezelf tegelijkertijd aan tot in actie komen.

Verleg de focus

Door het van terugtellen van 5 naar 1 gebeurt er nog iets anders. Je wordt door het terugtellen namelijk onbewust getriggerd tot het nemen van actie. Wanneer je van 1 tot 5 zou tellen, zou het niet zo goed werken, omdat je na 5 tot in het oneindige door zou kunnen gaan en er dus nooit actie hoeft te komen. Net zoals bij een race ontstaat er door het terugtellen een steeds grotere focus op het in actie komen. De anticipatie wordt steeds groter, zodat na 1 de ontlading kan komen.

Je zet dus je brein stil, vergroot de focus en komt in actie.

Ik heb zelf door het huis op cruciale plekken briefjes opgehangen om mezelf hier aan te herinneren. Je moet dit wel eerst heel bewust oefenen voordat het in je onbewuste automatisch gebeurt. Ik heb bijvoorbeeld een briefje naast mijn bed hangen, voor de dagen dat het moeilijk opstaan is na slecht geslapen te hebben.

Dankzij deze zelfstarttruc doe ik wat ik mezelf die dag als doelen heb gesteld en hoef ik geen energie te verspillen aan me schuldig voelen, of van mezelf balen. Het geeft me vervolgens het vertrouwen dat als ik het nu kan, ik het morgen ook weer kan.

Vind jij het ook lastig om iedere dag te doen wat je jezelf hebt voorgenomen? Al is het maar uit bed komen als de wekker gaat? Ik wil je uitnodigen om met deze zelfstarttruc aan de slag te gaan. Hang briefjes op bij de tv, in de keuken, naast je bed, waar het voor jou ook handig is, en probeer jezelf 7 dagen bewust in actie te tellen.

Heb je het geprobeerd? Wil je dan hieronder delen of het je gelukt is? Wat heb jij in één week meer voor elkaar gekregen? Waar kun je trots op zijn?

Weet je eigenlijk helemaal niet waar je moet beginnen, omdat je pijnklachten telkens roet in het eten gooien? Dan wil ik je graag uitnodigen om deel te nemen aan mijn Jumpstart Workshop. Tijdens de workshop deel ik mijn 5 basisstappen, waarmee je jouw chronische pijnklachten de baas kunt worden. Klik om meer te lezen en om je aan te melden op de link hieronder.

HEB IK IETS BIJ JE LOS GEMAAKT?

Had je een “light bulb”-momentje?
Ben je geïnspireerd en wil je meer waardevolle tips die je écht verder helpen? Ontvang ze wekelijks in je mailbox!
Je ontvangt het e-book “Je Pijn de Baas” er als bonus bij.


dit veld niet invullen s.v.p.

Comments (0)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.